Tyst

Hej gott folk. Är det månne nån som tittar in här ännu? Bloggen har hamnat sist ner på prioriteringslistan de senaste månaderna, men ifall nån undrar så lever vi och mår, precis som förr!

Sommaren gick i racerfart, hade den bästa sommaren i hela mitt liv tror jag! Underbart
lång var den dessutom och jag jobbade ca1-2 dagar i veckan och sket i allt som hette skolarbeten. Relax. Vi spenderade mycke tid med vänner, tid tillsammans, en hel del ute på Björkholmen i vårt paradis. Ivar var ledig från dagis hela juli och augusti, och Malte han är fortfarande hemma.
Dagisstarten efter lovet var rätt tung för Ivar, trots att han är där endast 8 dagar i månaden. Varje nattning innan en dagisdag var jobbig, han ville inte helt enkelt gå till dagis. Så är det fortfarande, mer eller mindre. Mellan varven frågar han om han inte får fara idag till dagis, men när kvällen innan dagisdag kommer vill han inte mera. Inge speciellt där på avdelningen, han vill bara vara med mamma. Värmer förståss i hjärtat att han helst av allt vill umgås med mig, men vill ju han ska trivas på dagis också! Kanske det går över… Malte är på skötas på annat håll dessa dagar som Ivar är på dagvård. Lösningen funkar rätt bra annars, om än det ibland blir tajt att hitta skötare för minikidden.

Malte gubben han fyllde två och är dessutom numera helt blöjfri! Han är en riktig pratkvarn och babblar stup i ett. Sådär så man blir riktigt riktigt trött i öronen efter bara nån minut. Väldigt bestämd liten gosse som ska göra allt själv och bestämma allt, hur det görs, när det görs och var det görs. Får såna otroliga utbrott om saker går fel. Som tur orkar han inte vara arg länge, utan utbrotten försvinner ofta lika fort som de uppkommer.

I september höjde jag studenten, både modersmål och biologi. Helt nöjd med resultaten, preliminärt ett E i båda. Stör mig på att jag har så hårda krav på mig själv emellanåt, och funderar om och om igen hur jag kunde ha gjort för att ha fått skrapat ihop en par poäng till… Annars spelar det roll, men skillnaden på startpoängen man får till medicinska i Finland varierar rätt mycke ifall man fått två E eller två L. Nå, det har vari o fari nu, bara att leva med det. Inträdesprovet i Finland hålls den 27 maj i år. Börjar ha rätt tajt läsplan.

Just nu har jag Matte och fysik på schemat, så lär det se ut resten av detta skolår också. På sidan av detta ska jag läsa och repetera kemi och biologi, i februari blir skriver jag kemin i studenten. Om två veckor åker jag till Umeå för att försöka mig på Högskoleprovet. Har sänt in ansökningar även till Umeå och Karolinska. Umeå vore ju idealiskt med tanke på att vi bor i Vasa, dessutom har Dennis bättre möjligheter att jobba därifrån med sitt jobb. Misstänker däremot att jag kommer att fattas en kurs i matematik för att vara behörig att söka till vårens utbildningspogram. Hinner bra kompettera till höstens pogram i såna fall.

I torsdags kom vi hem från en semester i turkiet. Solade och bada, slappade och sov som aldrig förr! Fantastiskt skönt. Vi hade ju dessutom lyxen att ha farmor och farfar (de har en lägenhet där) på plats som passade upp oss i en vecka. Spenderade mer tid med min man på tumis, än vad vi kanske har gjort på ett halvt år sammanlagt. Väl behövligt!
Nu sitter jag och drömmer om en semester, en ”mors vila”, enbart med mina bästa vänner på våren. Nu börjar det kännas som om en vecka utan barn kunde funka, tidigare har det känts allt för länge!

20131013-221836.jpg

Kommentera

