Förberedelse som A och O för en lyckad vecka

20130401-145402.jpg

Idag är det en förberedelsedag. En dag då man fixar till allt för att den kommande veckan ska gå så smidigt som möjligt. Bykkorgarna är tömda, småa plantor vid köksfönstret har fått större krukor, mat har kokats för att endast behöva värmas upp vid behov, huset är någotsånär städat och sängarna är bäddade med nya rena lakan. I morgon på förmiddagen återstår att fylla kylskåpet och koka en till sats med mat. Bilden ovan föreställer kållåda. Härregus så gott, och så billigt! Ett halvt stort kålhuvud, lite morötter och maletkött som var på rea vid Oravais ABC.

Onsdagen blir en jobb och studiedag utan att jag knappt ser skymten av mina barn, likaså torsdag. På fredagen ska jag få lunch-besök av en gammal vän som jag inte sett sen Ivar var baby, och kvällen är fylld med Seinäjokistudier liksom alla andra vardagskvällar denna vecka. I morgon tar jag tåg, man blir så trött av att köra 170 km varje dag..

6 thoughts on “Förberedelse som A och O för en lyckad vecka

  1. alltså sku ja måst testa.. ja har kål, köttfärs å morötter i kylskåpe.. men ska man häll dit vatten å i ugnen sen lr va? e dide vita prickarna kål lr typ ost? :))

    • Jag koka morot o kål en liten stund i saltat vatten, stekte köttfärs o lök i panna samtidigt. Sen blanda ja allt i en skål, och hällde på en mössö som jag had laga av en gamma smetanaburk som ja hitta i skåpe, mjölk, kryddor (med oregano blev de skitgott!) och ett ägg som överlevde när pojkarna tappade hela paketet i golvet strax innan… Sku ha behövts kanske 2-3 ägg för att den int sku ha vari för vattnig. Sen i ugn typ 30-40 min på 175 graders värme. Äts med lingonsylt eller bara lingon = pricken på I:et 😉

Kommentera

