Påsken 2013

Långfredagen blev den längsta i mannaminne. Äldre sonen kom tassandes till vårt rum 5.20 i morse för att medela att han kissat i sängen. Orkade inte ta itu med det och medelade att nu e det ännu natt, klädde av honom den våta pyjamasen och tog honom bredvid mig i sängen i hopp om att han skulle fortsätta sova ens lite till. Några minuter senare vaknade även lillebror. Storbror skuttade upp ur sängen som en oljad blixt och långfredagen hade börjat.

Vi har varit ensamma hemma hela dagen, varit ute några vändor i finvädret och sovit middag alla tre i brädd i stora sängen. Jag tror vi kanske aldrig har gjort det förr, men det var mysigt så länge det varade! Jag minns inte ens när jag senast sovit middag själv, kan hända det var förra sommaren på villan? Pojkarna sover ju oftast utomhus i vagnarna om de är hemma och då kan jag nog inte sova själv med risk att jag inte skulle vakna, vilket betyder att jag inte ens får tag i sömnen.

Våra påsktraditioner från min sida av släkten brukar innebära besök hos gammelmormor i Kokkola och påsklördagen förståss att klä runt sig till påskhäxa och ”tigga” godis. Påskbrasor besökte vi ofta som barn, men numera finns det inte många påskbrasor här i nejden.

20130329-220640.jpg

20130329-220651.jpg

Ikväll fixade jag en liten skattjakt åt gossarna tills i morgon på morgonen (tittar ni på min ritning av bottenplan av huset förstår ni varför jag inte blir arkitekt..). Det är nämligen så hos oss, att på påsklördagsmorgonen har påskharen värpt påskägg någonstans i huset som det gäller att hitta. Eftersom jag inte är något fan av påskägg och barnen så pass småa att dom knappt vet vad godis är, fyllde jag två kartong-ägg med varsitt russinpaket och två pepparkakor som jag hittade i skåpet.

Efter morgondagens skattjakt blir det att gå ut på lenkki med djuret och sedan tar vi bilen till mommo och moffa. Mommo fyller nämligen 57. Där äter vi lite frukost och drar sedan iväg till Kokkola-mommo. Hem kommer vi någon gång under kvällen. Att gå påskhäxa skippar vi i år delvis, klär pojkarna med varsin scarf över huvudet och ger dem varsin kopparpanna som de kan samla lite snask i hos min moster. Det får räcka för i år. Hinner nog gå påskhäxa dom pojkarna ännu i sina dar.

Påskbrasa ska det bli på kvällen hos Lene&Kena, hoppas vi kommer hem i passlig tid, skulle vara kul att vara där också! Någå påskmat brukar vi inte laga. Lamm äter vi nu och då, året runt (tack Chotta för senaste påfyllingen i frysen!). Memma får vi ändå hos mommo och pasha smakar ju ingenting.

Nu undrar jag, har ni några påsktraditioner?

One thought on “Påsken 2013

Kommentera

