En iakttagelse

Insåg i veckan att mina barn håller på att bli stora snart. Blöjbarnen är snart borta från vårt hus. Det är nånting som kännts så otroooligt långt borta hela tiden så jag knappt ens vågar ge det en tanke.

Ivar lämnade bort nattblöjan när vi anlände till Thailand, strax före sin treårsdag. Dagtorr har han varit redan ett år, men efter några tidigare misslyckade försök med att ta bort nattblöjan gav vi upp stressen och lät honom göra det när han var redo. Nu var han det, som 2 år 11 månader. Vi behövde inte ens ge honom idén, det var han själv som fick en snilleblixt.

Vi kom hem till Finland och minstingen Malte 1 år 6 månader började protesetera med blöjan. Ropar bara NÄÄ, POIS! Visst, han ser ju hur storebror går på byttan och klarar sig utan blöja, så varför skulle han inte göra likadant som sin stora idol?! Han härmar ju allt han gör annars också, och är faktiskt otroligt duktig för sin ålder på många saker, typ att klä på sig själv.
Hur som helst, har vi klarar oss nu i en vecka med endast 3 incidenter. Vi har åkt bil, varit ute med vinterhalare, på öppet dagis och hemma hos kompisar utan blöja. And it works! Under natten och dagssömnen har vi inte testat vara utan, men dagssömnen är han oftast torr ändå. Får se om han börjar protestera med blöjan häftigare vid natidags, han skulle nämligen vilja vara utan hela tiden.

Sålde iväg en stor del av tygblöjorna åt Mallo. Själv hade jag köpt dom blöjorna begagnade, använt dom åt Malte, haft dom utlånade åt Alexandra och nu som sagt sålt dom vidare till nästa behövande. Dessutom får man en vacker slant för hela högen trots den långa och intensiva användningstiden. Otroligt bra med tygisar! Även om bra tygblöjor ofta kostar en hel del, behåller de sitt värde och många blir dessutom bättre av använding!

Själv har jag använt tygblöjor mest på grund av själviska orsaker.

Nummer 1, på grund av att jag inte vill klä mina barn i kemikalieblöjor och ha dom att gå omkring med dessa mot sin bara hud, mer eller mindre konstant i flera år.

Nummer 2, är att jag sparar pengar och behöver inte kånka hem blöjor heeela tiden från butiken. Med två blöjbarn samtidigt blir det ganska många blöjpaket i månaden!

Nummer 3, här kommer miljöaspekterna in. Så otroligt mycke en babys blöjor kan belasta vår natur. I genomsnitt använder ett barn under sin blöjtid 6000 blöjor. Tänk nu tanken att ha två barn, 12 000 blöjor! Helt sinnessjukt stor mängd!

I det eventuellt sista tygblöjsinlägget under dessa två gossars blöjtid, vill jag påstå att jag inte tyckt att det varit det minsta jobbigt eller bökigt med tygblöjor. När båda pojkarna använde blöjor dagtid tvättade jag en extra maskin byke varannan dag. Tvättmaskin snurrar ju ändå mest hela tiden i en småbarnsfamilj. Vi har sällan haft bajsblöjor, bara lite kisi, så då har jag kastat med dom enstaka kisiblöjorna med den vanliga tvätten.
Det enda som besvärat oss med tygisar överlag är lukten, men det var innan vi fick igång ett fiffigt system. Vissa påstår att deras kisiblöjor inte luktar speciellt mycke (oftast är dessa barn tjejer faktiskt), men våra kisiblöjor har nog luktat massor! Vårt system funkade som så, vi hade en stor tunna med lock som vi hade i badrummet, tömde den minst varannan dag, sköljde ur och luftade rummet samt droppade några droppar YeaTreeOil ifall att pisslukten satt i hårt.

Alla blöjor har jag dock inte sålt. Har ca 30-40 st kvar, i olika storlekar. Dessa sparar jag för framtida behov. För får vi fler barn så kör vi nog tygisar igen, definitivt! I kombination med att ha babyn från första stund att kissa på ”befallning”, vilket vi också gjorde med Malte (man kan också köra hard-core varianten med helt blöjfritt om man så tycker, och ja, det lär nog också funka!). Han har åtminstone alltid haft en sund relation till pottan och wc-byttan och det har varit så otroligt sönt att slippa största delen av bajsblöjorna! Rekommenderas verkligen istället för att kämpa med pottandet och potträna vid 3 år! Man slipper så mycke lindrigare undan!

Mitt råd till alla som ens funderat lite angående tygblöjande: Det ÄR faktisktiskt inte så jobbigt som det verkar! Det är lika mycke extra arbete som att tvätta en maskin byke till, varannan dag. Dessutom sparar du på miljön, dina slantar och inte minst på att hålla din käraste egodel fri från parfymer, blekmedel och annat äckligt som finns i dagens extremt torra blöjor (vilka ofta reulterar till att barnet inte känner när de kissar och blöjtiden blir inte sällan längre än hos de som kör tygisar!).

Det finns inte mycke du kan förlora på att testa!

4 thoughts on “En iakttagelse

  1. Precis! jag slängde bara in blöjorna i maskinen när de var blöta och så satt jag igång maskinen till natten.. Kakka blöjor har vi också sällan haft men de är ju inte alls äckligare eller jobbigare än kisiblöjorna! 🙂 folk är bara rädda och lata för att försköa tror jag !

  2. Vi kommer nog att använda tygvlöjor till nästa barn också lika som vi gjort med Wilma. Men vi har klarat oss me 20-25 blöjor bara, hemsydda. Nu de senaste månaderna har jag varit lite lat med tygblöjorna och då märker man verkligen hur många blöjor det går åt på två blöjbarn! Måst nog börja träna med Theodor på riktigt men det är så jobbigt när han int håller sig utan det kommer varje halvtimme i byxorna. Man ger upp ganska snabbt då. Vet int riktigt hur man ska göra eller om han faktiskt int e mogen ännu?! Sku nog vara skönt att få bort blöjorna!

    • Med ett barn är det ännu hanterbart med att köpa hem blöjor, men när det blir två går det plötsligt upp för en hur mycke man faktiskt kånkar hem!

      Jag tror och tycker att du inte ska ta någon stress för att få honom blöjfri. Däremot tycker jag att det är viktigast att erbjuda tillfällen för att vara utan blöja, och uppmuntra att göra sina behov på potta eller wc-bytta. Dessutom ska man vara uppmärksam och vid minsta lilla antydan till att de vill gå på pottan ta tillfället i akt och erbjuda alternativet aktivare än tidigare. Men absolut inte tvinga eller bli arg och beskylla ifall det händer misstag. Two steps forward, one step back 😉

      Han kanske är en sån att när han väl är mogen så blir han blöjfri på direkten, kanske både dag och natt!?

Kommentera

