Thailandia 2013

Ursäkta frånvaron. Har haft krångel med wordpress appen och inte orkat ta itu med problemet. Nu är det fixat och jag är back in bussiness! Varning för lååångt inlägg!

En oförglömlig resa har vi bakom oss. Ett fantastiskt fint bröllop, litet och intimt, lugnt och avslappnat. Precis som vi ville ha det.

Resan med små barn gick fint. Flygresorna var riktigt ok, ditresan bättre för det var nattflyg och pojkarna sov största delen av tiden. På hemresan var det värre, svårt att sitta stilla för våra smågryn, men trots det sov de ju 4 timmar av den totala 11 timmars flygtiden. Så inte var det illa det heller. För att inte gossarna skulle få närvfel, varvade vi med sångstunder, bokläsning, wc-besök, mat och småa tilltugg samt bamsespelen de hade på skärmarna framför sätena.

Väl framme

Väl framme stortrivdes vi alla! Värmen och solen var underbar i gemförelse med det kalla mörka Finland. Ivar han tyckte mer om stranden än poolen, vi köpte strandleksaker, ämbar, spadar och bilar som han nöjt bar omkring med dag ut och dag in. Vågorna var en stor favorit, han bara älskade att ligga precis vid vattenbrynet och känna vågorna skölja över sig.

Malte han däremot älskade poolen. Barnbasängen, rutchkanorna och hela köret. Han är riktigt ett vattendjur, vatten är definitivt hans rätta element! Det har vi förståss sett ända sen han var nyfödd men här blev det så pass synligt att alla förvånades över hans simkunskaper. Faktiskt, jag har aldrig sett eller hört om en 1 år 5 månader gammal gosse som själv simmar (med flytkuddar). Då menar jag att han faktiskt sparkar och simmar själv framåt i djupa vatten!

Så gott som varje dag började vi med frukost vid hotellet. Sen packade vi vagnarna fulla ( ja, vi hade så gott som hela tiden två vagnar med oss) och parkerade oss vid barnpoolen. Där plaskade vi några timmar, åt lunch, ibland från poolbaren, ibland burkmat och ibland koppnudlar (tack Michaela för tipset!). Barnen sov middag, oftast riktigt bra trots värmen. Ivar sov så gott som alla dagar, det tycks vara tröttsamt att vara på resa. Många dagar körde vi vagnarna ner till stranden för att det fläktade lite mer där och pojkarna sov bättre då. Dessutom fanns där inga ormar. Var 5 cm ifrån att trampa på en 1 meter lång orm med rött huvud en dag då jag lade Malte för att sova i vagnen på gräsmattan bredvidbarnpoolen. Tur det var jag, flera i vårt ressällskap är rätt rädda för ormar, jag blev lite skraj till först men det gick snabbt om. Hotellpersonalen slog ihjäl ormen med ett kvastskaft och sen var det bra. Frågade en kvinna från preonalen om ormen var giftig men hon sade nej. Jag undrar dock.. Hur som haver förklarade hon sig att ormar sällan syns till så pass nära stranden, men när det ösregnar ”halkar” de ner från bergen och irrar sig in på hotellområden. Några dagar så brukar de klättra upp tillbaka i regnskogen.

På tal om regn så hade vi regn, mer eller mindre halva tiden vi var i Khao Lak. Men som tur är, när det regnar i tropikerna regnar det oftast hårt men kort, så det var bara uppfriskande. Oftast kom regnskurarna sent på eftermiddagen, en gång kom det på natten och en gång på kvällen.

Själva bröllopet hölls vid hotellstranden på söndagen 17.2.2013. Dagen började med fruskost på hotellet, en kort stund vid poolen för min del, lite längre för pojkarna. Jag stack iväg på manikyr klockan 12 och frissa strax efter. Tillbaka vid hotellet klockan 15, åt lite och sminkade mig och klädde på dressen. Det tog aningen längre än tänkt. Herreminjee så länge det kanta att snöra en korsett! Borde ha övat med Outi innan D-day. Blommorna kom under tiden vi var på rummet, helt underbara!
En golfbil hämtade oss och vi begav oss mot stranden där resten av gänget väntade.

Dekorationerna var supervackra och solen var strax påväg att gå ner. Klockan slog 17.15 och vi påbörjade ceremonin. Vår vigselförrättare var en religiöst obunden person, Andrew från England. Han pratade fint om kärlek, att ta vara på varann och att inte ta nåt för givet. Vi blev man och hustru.

Det belv skumpa och kramkalas. Strax därefter fotografering. Vi hade en fotograf vid namn Frank, han var från Tyskland och var himmelens duktig. Av honom beställde vi senare 100 bilder redigerade som borde vara på posten på väg mot Finland at this very moment. Bilderna jag nu lägger upp på bloggen är tagna med vår kamera, amatörfotografier. Lägger upp lite pix här på bloggen när Franks foton anländer. Stay tuned!

Efter fotosessionen blev det middag på stranden. God mat. God dryck. Gott sällskap.

Vi hade litet program. Jag fick en möhippe fotobok, mamma och pappa höll tal, dennis föräldrar höll tal och så även en av hans bröder. En liten lek fick plats också. Senare på aftonen skickade vi upp rispapperslyktor som sägs bringa god tur.

Småpojkarna gick i säng med farmor redan innan tio. Fammo mådde inte så bra, så hon var redo att ta natten redan då. Vi var ocksårätt fiffiga och gick tillbaka till rummet klockan halv två.

Resten av resan tillbringade vi ungefär på samma sätt som den första delen. En dag var jag och Dennis ensam ute på havet, jag fick dyka och Dennis som saknar certifikat fick nöja sig med snorkling. Väl nere på 21 meter såg vi sköldpaddor, moräna (jessus så stora och läskiga dom är!), tonfisk, nemofiskar och massor massor mer! Jag konstaterade att det är såååå mycke mer krävande att dyka hemma i finland. Det är ju faktiskt som att dyka i en färggrann bassäng när man dyker borta i tropikerna! Varmt vatten trots att man är tiotals meter under ytan, sikten är så bra den kan bli, du är inte rädd när du ser vad som är upp och vad som är ner! Fanstastiskt!
Denna dagsutflykt fick vi som bröllopsgåva av vännerna som var med på resan. Tack!

Sista dagen spenderade vi vid Sunset Beach. Den sista bildserien är alla därifrån. Dethär är Thailand. Ett sånt Thailand som jag ser framför ögonen när jag tänker tillbaka på denna fantastiska resa. Lite reggae, lungt, inga klockor, inga måsten. Bara så jävla underbart.

6 tankar om “Thailandia 2013

1. Ser ju ut att ha varit en relaxing och trevlig resa, och syftet var ju gott med resan. Stort Grattis och önskan om lyckliga framtida dagar.

Bilderna är fina och beskrivande, lär just bara bli bilder av Thailand för mindel, har ingen längtan dit, för vet med mig att jag skulle förgås av värmen. Men att titta på bilderna här i vinterkylan går bra 😉

• Tack!

Jo delvis är det hettan som begränsar många resenärer från att åka till asien och thailand, delvis de långa resorna. Min pappa var nog orolig för att åka, mest med tanke på värmen. Men värmen borta i Thailand är annorlunda än här hemma, trots att vi varje dag hade 30+ grader gör luftfuktigheten att det inte könns brännande hett. Åker man däremot till Kanarieöarna eller annat ställe lite närmare, är luften ofta så torr att även jag tror att jag skall förgås av värmen! Men underbart med Thailand är att öven nattetid är det så pass varmt att man inte behöver kofta! Det kanske händer i finland 1 gång i året, MAX!

2. Tack för reserapporten och jesses så vacker du var som brud! Ert bröllop såg helt härligt ut, precis sånt sku jag också ha önskat (men kravet av andra partern var att det sku vara kyrkligt och här) men jag drömmer om att förnya löftena om sådär 10-20 år och då göra det just sådär. Helt härligt.

3. Ooh så härligt det ser ut! O ett bröllop att minnas! Roligt med lite mer vågade ideer! 🙂
    Grattis till er! Vi är ju ännu efter 11 år ”bara” sambon..

4. Åh så härligt att se! Ser ut som om er dag var helt fantastisk 🙂 Precis som det ska vara! Grattis (om än i efterskott) och hoppas ni får ett långt, lyckligt liv tillsammans 🙂