Spooky

Det hände igen. Jag drömde nåt som faktiskt var sant. Natten till igår, drömde jag att jag var gravid och det beräknade förlossningsdatumet var 28.5. Allt annati drömmen var en enda roddigogga, men datumet var tydligt. Följande dag när jag loggade in på det sociala mediet facebook, hade en av mina bekanta lagt upp nyheten att de väntade tillökning i familjen. Den 28.5.

Dethar hänt sig ganska ofta förr, lite liknande drömmar. Till exempel när min kompis Alexandra väntade sin Emelie, en vecka innan hennes bf, av attjag ien dröm just fött en liten flicka. Jag kollade på klockan brevid sängen och den var två. På morgonen fick jag ett textmedelande att deras lilla flicka sett världens ljus. Klockan två.

För inte så länge sen drömde jag att en av mina goda vänner berättade för mig att hon var gravid. Allt annat idrömmen var jätte råddigt, men budskapet var tydligt. På morgon ville inte tanken släppa, så jag skickade ett textmedelande åtpersonen ifråga. Hon bekräftade nyheten.

Det här var bara för att nämna några.

Nåt annat som varit rätt skumt, är att varje gång jag varit gravid, redan innan ett streck visat sig på stickan, har jag drömt om att jag blivit antastad av getingar.

Snacka om att det här börjar bli lite skrämmande!

7 thoughts on “Spooky

  1. Men va häftigt med verklighets/komma skall drömmar.
    Vilket speciellt sätt att få reda på att man är gravid, antastad av getingar.. 😛 haha

    Jag läste på din förra blogg att du läst boken ”Föda utan rädsla” och jag har själv lånat den boken på biblioteket här för någon dag sedan och undrar om du hade hjälp av andningen under förlossningen, har du möjligtvis skrivit något förlossningsbrev som jag kan få ta del av?

    Använda du några smärtlindringsmetoder såsom bad/dusch, ris/vetekudde eller pilatesboll eller vad använde du dig av? =)

    • På min gamla blogg har jag skrivit ner en förlossningsberättelse
      http://monstermamma.ratata.fi/post/297438

      Jag använde mig av andningen plus varm dusch som smärtlindring och det funkade ypperligt! Genast när jag var borta ur duschen gjorde det mycke ondare, det varma vattnet och den dämpade belysningen gjorde att jag kunde slumra till mellan värkarna (1-2 min emellan som tätast) på duschgolvet faktiskt 😉
      Lustgasen tog jag till när jag fick panik riktigt innan krystskedet. Var i detta skede redan fullt öppen. Övergångsskedet innan krystvärkarna satte igång. Skulle jag ha visst att jag inte kunnat ha lustgasen på under tiden jag krystar skulle jag nog inte ha ”behövt” den på samma sätt. Övergångsskedets värkar var nämligen en hel del mildare, åtminstone dom jag kände av i början innan jag började panikera 😉

      Krystandet med storebror tog så jäkligt sjukt, och sprack sjuhelsikes. Var rädd att det sku ta lika denna gång. Därav lustgasen och paniken. Denna gång kändes endast trycket vid krystandet. Inte sjukt, men obehagligt.

      Jag tyckte jag hade massa hjälp av boken! Just detta att få in i huvudet att det är en naturlig process och att det bara tar längre om man kämpar emot. Att våga slappna av och låta kroppen sköta jobbet, tänka positivt vid varje värk. Det fick jag utav boken! Andningstekniker tycker jag själv inte man ska fundera så mycke på, så länge man e avslappnad reglerar kroppen det av sig självt rätt bra och man känner vad som känns rätt 😉

      Rekommenderar boken åt ALLA!

      • Okej, ja men vad bra då, då ska jag ta och läsa den när jag läst ut ”Nära föräldrar” boken som jag läser just nu. =)

        Ska ta och läsa förlossningsbrevet där också när jag får tid till det. =)

        Var är det du bor då egentligen? tänkte om det inte finns några hembarnmorskor där i närheten. =)

        Ja jag är rädd också för att de inte ska låta mej bada efter att vattnet gått för infektionsrisken, men jag skulle nog stå på mig, vägra kliva och berätta att om jag hade varit hemma hade jag suttit kvar. :p haha, eller vi får se hur det blir! =)

        Men om inte annat får jag väll i värsta fall nöja mej med duschens varma vatten. =)

        Jag tycker det är sjukt att det är sådant motstånd för att föda i vatten efter att en kvinna i sverige en gång födde en dotter i vatten som dog, men det på den fakta jag läst om så var det pga att mamman eller barnet fick i sig något skumt ämne. Minns inte riktigt vad det var för något…

  2. Vi bor i Vasa, eller strax utanför i Korsholm egentligen 😉

    Med första sonen lindrade jag förlossningssmärtan med bad i ett skede, men för mig gjorde det att värkarna blev allt svagare och stannade upp helt efter en stund. Fast annars också var värkarna riktigt oregelbundna den gången i hela två dygn innan förlossningen äntligen kom igång på riktigt. Så kanske de skulle ha hållit sin styrka och täthet om förlossningen skulle ha varit igång på allvar. Det vet man ej. Hur som haver tyckte jag att duschen var den mest optimala naturliga smärtlindringen. Inte kanske så bra att slösa så mycke vatten dock…

    Om jag fick välja förlossningssätt helt och hållet, skulle jag för det första föda hemma. Jag skulle vilja ha en erfaren barnmorska som jag connectar med helt och hållet, använda olika avslappningstekniker och varmvatten som smärtlindring och till slut föda fram barnet i vatten.

Kommentera

