Vi går mot bättre tider

Känns det som. Igår somnade jag klockan tio. Ivar somnade utan ett knyst, strax innan mig själv. Malte hade somnat redan innan åtta, han hade nämligen sovit endast en tupplur under dagen och varit vaken sedan ett på dagen. Han är uthållig den lilla korven. Aldrig i livet att storbror skulle ha klarat det, inte ens vid 1,5!

Som väntat, vaknade ju lillkorven klockan tolv första gången – vilket han gjort varje kväll sedan tre månaders ålder. Jag tog honom med mig i sängen, pajade honom på ryggen och vyssjade lite. En timme orkade han denna gång. Så klart bättre än natten innan då han protesterade i fyra. Drack lite vatten mellan varven. Sen sov han till halv fem, då ammade jag. Kör en lite annan taktik med denna gosse än med den första. Han är definitivt inte likadan till lynnet som sin ”allt eller inget” broder. I natt skall han få vänta med amningen ännu en till timme. Till halv sex. Och det kommer att gå hur bra som helst!

Ivars problem med att somna har också börjat ge sig. Det handlade sist. och slutligen om brist på uppmärksamhet från mig tror jag. För varje kväll när vi tillsammans suttit och diskuterat lite dittan och dattan, jag och Ivar har han varit lugn sen vid läggdags. Malte måste alltså somna först. Sen först när Ivar tankat närhet och ensamtid med mamma funkar det att somna utan skrik. En ändring på rutinerna krävdes. Och en lite lugnare mamma.

20120601-143117.jpg

By the way har denn typ igår ställt sig upp och stå mot stöd, för allra första gången! Lyckligtvis har han glömt bort hur han gjorde och kommer bara såhär långt idag. Helt tillräckligt högt fall detta också, för en niomånaders beeba som helt saknar balanssinne!

Kommentera

